"I Danmark er vi så lykkelige, at vi har en lang og god tradition for - også skriftligt - at fortælle bibelhistorie for børn. Det gælder lige fra Morten Pontoppidan og Kaj Munk til Johannes Møllehave og Ingrid Schrøder-Hansen. Sognepræst i Grindsted Egil Hvid-Olsen indskriver sig smukt i denne kongerække af fortællere med sin store bog." - Fra anmeldelse af Doris Ottesen i Kristeligt Dagblad.
"Egil Hvid-Olsen fortæller bibelhistorie så det er svært ikke liiige at læse et kapitel mere. Skurke, helte og Gud er en veloplagt tour-de-bibel hvor læseren bliver holdt lige tilpas i hånden til, at det fungerer både for voksne, der kender de fleste highlights på forhånd og som højtlæsning inden sengetid ... Det er medrivende og fungerer."
Liseslotte Larsen i Dansk Kirketidende, maj 2014.
"Egil Hvid-Olsen fortæller virkelig godt. Sproget flyder livligt og mundret og med humor, og når det drejer sig om Det Nye Testamentes fortællinger, er det en sand fornøjelse at være med. [...] Når det kommer til Johannes Åbenbaring, denne mærkværdige og forunderlige afslutning på hele Bibelen, som Egil Hvid-Olsen ganske usædvanligt har valgt at tage med i sin genfortælling, ja, så er han ganske enkelt fremragende. Alene dette sidste afsnit er hele bogen værd."
Doris Ottesen i Kristeligt Dagblad, d. 30. april 2014. - Hele anmeldelsen kan læses her.
"En god genfortælling af Bibelen er efter min opfattelse kendetegnet ved, at den fortæller mere og flere historier end dem, vi allerede kender. Det er dejligt at høre historierne om Noah og arken, Moses i sivkurven og David og Goliath, men Bibelen rummer jo også mange andre tekster. Der er temmelig voldsomme tekster som f.eks. den forfærdelige historie om Dinas to brødre Simeon og Levi. Eller Bibelens sidste bog, som fortæller om både trængsler og om en ny tid, en ny himmel og en ny jord, som skal komme. Hvid-Olsen fortæller det hele. Det er inspirerende læsning, som minder en om hvor stor og rig en bog Bibelen er."
Elof Westergaard, provst i Silkeborg og kommende biskop i Ribe Stift, i EkstraPosten, d. 9. april 2014.
"'Skurke, helte og Gud' er helt klart en bog, som hos mig vil blive taget ned af reolen igen i flere sammenhænge, både til børn, voksne og dem derimellem."
Charlotte Chammon i Kirken Underviser, 4/2014 (s. 22). Bladet kan downloades herfra: http://www.kirken-underviser.dk/
Josefine i 9. klasse har blandt andet skrevet: "Når man læser den er det skrevet som om forfatteren fortæller historierne. Sproget er godt". Læs hele hendes indlæg på bogmærket.com
Her er et par udpluk af lektør Ole Laursens udtalelse: Egil Hvid-Olsens "sprog, som hverken er for højtideligt eller forfladigende, bidrager væsentligt til at levendegøre Bibelens historier ved fx at udfolde personernes følelser mere, end det er tilfældet i de ofte lidt tørre beskrivelser i selve Bibelen. Bogen er med fine sort/hvide illustrationer af Michael Løhde Andersen." ... "En meget omfattende og vellykket samling af bibelhistorier for børn fra 8 år, men som også voksne kan have glæde af."
I denne video introducerer jeg lynhurtigt "Skurke, helte og Gud".
"Vi er i fuld gang med at læse "Skurke, helte og Gud", Juliane på 8 og Tina på 37. Den hitter!!!!"
Tina Skov Løbner, sognepræst i Maria Magdalene sogn, på Facebook.
"Min datter, Anna, og jeg har med stor fornøjelse været på lystvandring i Egils genfortællinger, både i GT- og NTdelen. Vi har også efterfølgende læst den tilsvarende historie fra den autoriserede bibeloversættelse. Egil har et mundret og godt fortællesprog. Der er tempo og vid, og samtidig er han herlig tæt på den bibelske tekst. Vi læste bl.a. fortællingen om Eglon og Ehud. Den er godt skåret. Anna, der er i konfirmationsalderen, fik lyst til at læse videre selv."
Kirsten M. Andersen, lektor ved læreruddannelsen i Silkeborg, på Facebook.
"Skurke, helte og Gud" er midlertidigt udsolgt, men jeg har nogle eksemplarer liggende. Vil du købe et af dem, kan du sende en mail til eho@km.dk
I januar 2015 blev eleverne på Vardeegnens Gymnasieforberedende Efterskole (VGE.dk) delt i hold, hvorefter holdene brugte tre dage på at løse de projektledelsesopgaver, de var blevet stillet af et firma, en erhvervsdrivende eller lignende. Jeg havde bedt et hold om at komme med forslag til, hvordan "Skurke, helte og Gud" kunne markedsføres mere effektivt og samtidig billigt. I begyndelsen var de ikke så vilde med opgaven, fordi en genfortælling af Bibelen lød lidt kedeligt, men da de havde læst lidt i bogen, fik de blod på tanden og endte med at levere fem forslag, hvoraf de tre var:
1) Opdater hjemmesiden, så den bliver mere indbydende (det gjorde jeg straks).
2) Da bogen henvender sig til både børn, unge og voksne, er det ikke så sært, at eleverne syntes, at dens forside ikke henvendte sig særligt til dem. Derfor kontaktede de Politikens tegner Philip Ytournel og bad ham om at lave et udkast til en alternativ forside. Det syntes han var så friskt gjort af dem, at de kort efter modtog det forslag, der kan ses nedenunder.
3) Læg en reklamefilm for bogen ud på hjemmesiden.
4) Udgiv bogen som lydbog. Dette forslag var jeg skeptisk over for, fordi det ikke er helt billigt at realisere. Men siden fik jeg et godt tilbud. Derfor udkom lydbogen i midten af april 2015. Jeg har selv indlæst den.
Her kan man se to interviews - et kort og et langt - om bogen: http://familiekanalen.tv/?portfolio=egil-hvid-olsen-skurke-helte-og-gud og http://familiekanalen.tv/?portfolio=egil-hvid-olsen-skurke-helte-og-gud-lang-version.
Pressemeddelelse fra forlaget INDBLIK
Læs Bibelen uden at gabe kæberne af led
Bibelen er verdens mest udbredte bog. Alligevel er det nok de færreste, der nogensinde kommer til at læse den fra ende til anden. De mange knastørre lovtekster og den lidt kedsommelige fortællestil gør, at de fleste nok kun læser Bibelen i udpluk, men det er synd, mener præst Egil Hvid-Olsen. Han synes, fortællingerne hænger sammen, og derfor har han genfortalt størstedelen af Bibelen i et moderne sprog i bogen ”Skurke, helte og Gud”.
Præst og forfatter Egil Hvid-Olsen fra Grindsted satte sig selv på lidt af en opgave for nogle år siden. Som præst er Bibelen hans vigtigste arbejdsredskab, men han er klar over, at ganske få mennesker nogensinde får læst den omfangsrige bog i sin helhed. Der er alt for mange tørre lovtekster, og fortællestilen er gammeldags og kedelig, så derfor gik han i 2006 i gang med at genfortælle hele Bibelen i et sprog, alle moderne mennesker kan læse uden at gabe kæberne af led. Det er nu blevet til bogen Skurke, helte og Gud, der udkommer den 10. april på forlaget INDBLIK.
”Jeg synes, Bibelen selv i dag kan bidrage meget til forståelsen af os som mennesker, og læser man den i sin helhed, vil man lettere kunne se, at Bibelen ikke er Guds ufejlbarlige skrift, men en meget dybsindig bog, der er inspireret af troen på Gud og derfor handler om forholdet mellem Gud og mennesker,” siger Egil Hvid-Olsen, som ikke kun har udvalgt de mest kendte fortællinger fra den originale Bibel til sin bog, men også de fremmedartede, dramatiske og til tider stødende fortællinger.
Fortællinger for alle mellem 8 og 108 år
Da Egil Hvid-Olsen begyndte projektet, var målgruppen mindre børn. Siden har han fastholdt det lettilgængelige sprog, men droppet de alt for børnevenlige forklaringer og jokes, når han videregiver de fortællinger, som store dele af Bibelen består af.
”Hensigten er, at alle mellem 8 og 108 kan læse bogen og blive underholdt af de røverhistorier, Bibelen også indeholder. En anden genre, der præger dele af Bibelen, er myten. For eksempel skal skabelsesfortællingen ikke forstås som en naturvidenskabelig rapport om universets skabelse. Nogle af Bibelens fortællinger gør altså ikke rede for hændelser, der har fundet sted. De er tværtimod myter, hvis pointer slår gamle trossandheder fast, såsom at Gud er ophav til livet, og at mennesket ikke lever, som Gud ønsker det. For at være troende behøver man altså ikke være overbevist om, at universet blev skabt på seks dage; heller ikke at de første mennesker på jorden hed Adam og Eva. Den historiske troværdighed er ikke det centrale i Det Gamle Testamente. Det er noget andet, der driver fortællingerne frem, nemlig at skabe et billede af mennesker generelt som delte individer. Ethvert godt menneske indeholder noget ondt, og ethvert ondt noget godt. Skurkene er heltemodige og heltene skurkagtige. Deraf titlen ”Skurke, helte og Gud”. Den eneste helt er Jesus, der dukker op i Det Nye Testamente, og han er en meget utraditionel form for helt,” fortæller Egil Hvid-Olsen.
10 kroner går til socialt arbejde
Hver gang, der bliver solgt et eksemplar af ”Skurke, helte og Gud”, går der 10 kroner ubeskåret til Café Jydepotten og KFUM’s sociale arbejde i Grindsted.
Titel: ”Skurke, helte og Gud”
Forfatter: Egil Hvid-Olsen
Illustreret af: Michael Løhde Andersen
Vejledende pris: 299 kroner
Sideantal: 522
ISBN: 978-87-93068-50-6
Udgivelsesdato: 10. april 2014
Forsiden af ”Skurke, helte og Gud” kan hentes i elektronisk form på www.forlagetindblik.dk under Presserum.
Her kan du høre historien om en af de plager, der skulle få den egyptiske farao til at lade israelitterne slippe ud af Egypten.
Her er en video, hvor jeg læser julekapitlet om hyrdernes besøg i stalden højt.
Her er en tekstprøve fra bogen; nemlig genfortællingen af "Daniel i løvekulen".
Den nye konge besluttede at udvælge tre rigsråder, der skulle styre hver sin tredjedel af riget for ham. Fordi Daniel var ualmindelig klog og dygtig, udnævnte kongen ham til rigsråd. På længere sigt havde han tænkt sig, at Daniel også skulle overtage de to andre rigsråders områder. Da de to fandt ud af det, blev de misundelige og hidsede alle rigets hoffolk og embedsmænd op mod Daniel. Sammen ledte de med lys og lygte efter noget, de kunne anklage ham for. Da de ikke fandt noget, lagde de en fælde for ham. De skyndte sig til kongen og foreslog, at han skulle lave en ny lov, der gik ud på, at alle kun måtte bede til kongen i de næste 30 dage. Var der nogen, der bad til andre end kongen, skulle de kastes for løverne. De bad desuden kongen om at lade loven skrive ned, for det var en gammel tradition, at en nedskreven lov ikke kunne slettes igen.
Kongen, der var en selvglad mand, syntes godt om ideen. Han blev helt varm indeni ved tanken om, at hele rigets befolkning kun skulle bede til ham i en hel måned. Derfor lod han loven skrive ned. Straks derefter drog budbringere ud i hele riget for at bekendtgøre, hvad kongen havde besluttet. Også Daniel hørte om loven, men han var ligeglad. Ingen skulle forhindre ham i at bede til Gud. Derfor fortsatte han med at gøre, som han altid havde gjort. Tre gange om dagen åbnede han det vindue, der vendte mod Jerusalem. Derefter knælede han og bad til Gud.
En dag, da Daniel var midt i en bøn, styrtede nogle af hans fjender ind i huset. De lod ham arrestere og bragte ham til kongens palads. De ventede dog med at føre ham ind foran kongen, men gik selv derind og kastede sig ned foran tronen.
”Store konge, er det ikke sandt, at du har udstedt en lov, der i 30 dage forbyder enhver at bede til andre end dig?”, spurgte de.
”Jo, det ved I da. Det var jo jer, der foreslog mig det.” Kongen så undrende på mændene. Men de fortsatte med at spørge dumt: ”Er det så også sandt, at enhver, der bryder loven, skal kastes ned i løvekulen, så han kan blive ædt?”
Kongen nikkede og løftede spørgende øjenbrynene.
”Er det også sandt, at ingen - end ikke dig, høje konge - kan slette den lov?”
”Ja, ja,” svarede kongen utålmodigt, ”men kom nu til sagen.”
”Før ham ind!”, råbte den ene af rigsråderne. En soldat adlød straks og førte Daniel ind i salen. Da kongen så ham, anede han uråd og gispede af skræk. Han nåede dog ikke at sige noget, førend en af mændene sagde: ”Daniel har forbrudt sig mod den lov, du har indført og som ikke kan slettes, store konge. Han beder tre gange om dagen til sin Gud. Vi greb ham på fersk gerning.”
Kongen blev ked af det, for han satte stor pris på Daniel. Derfor forsøgte han at tale hans sag. Det nyttede dog ikke noget, for loven stod fast, og derfor skulle Daniel straffes med døden. Til sidst måtte kongen lade ham kaste ned i løvekulen.
”Måtte din Gud, som du så ofte beder til, redde dig, Daniel,” sagde kongen, inden han blev smidt ned til de sultne løver. Derefter blev der skubbet en stor sten for åbningen, der blev forseglet, så ingen kunne komme Daniel til hjælp.
Hele natten sad kongen og bandede over, at han havde været så selvglad, at han havde ladet sig narre til at indføre den tossede lov. Han bandede også over dem, der havde overtalt ham til det.
Ved daggry skyndte kongen sig over til løvekulen. Da han nærmede sig, råbte han bekymret: ”Daniel, har din Gud ladet dig overleve?”
”Ok ja,” lød svaret. ”Gud sendte en engel, der lukkede løvernes gab og forhindrede dem i at angribe mig. Det gjorde han, fordi jeg ikke har gjort noget galt.”
Kongen blev jublende glad. Han lod forseglingen bryde og stenen skubbe væk fra åbningen. Til sidst lod han et reb firre ned i hullet, så Daniel kunne blive hevet op. Straks derefter lod han alle dem, der havde rådet ham til at indføre den elendige lov, arrestere sammen med deres familier. De blev alle som én smidt ned til løverne, der rasende af sult kastede sig over dem.
Da kongen havde hævnet sig, sendte han bud ud til alle rigets indbyggere om, at de skulle have respekt for Daniels Gud. Daniel selv gik det godt sidenhen. Ud over at hjælpe kongen med at holde styr på riget, fik han nogle syner om, hvad der ville ske langt ude i fremtiden. Det var mest af alt disse syner, der gjorde ham til profet.